Selamat datang!! Mohon Maaf Atas Segala Kekasaran Bahasa Dalam Hasil Penulisan Saya. Terima Kasih Kerana Membaca Dan Memberi Komen.

Geng Pengawas

Saturday, July 16, 2011

Tips Cara Makan Yang Sihat

Berikut adalah tips-tips cara makan yg sihat :~


->Makan yang terbaik adalah sebelum maghrib ketika matahari masih ada.

-> Jangan makan terlalu kenyang kerana nisbah makanan dalam perut adalah 1/3 sahaja. Perut perlu menampung 1/3 makanan, 1/3 air dan 1/3 udara.

->Elakkan makan di tengah malam.

-> Jangan makan buah selepas makan. Makan buah sebelum makan kerana dapat membantu penghadaman.

->Makan sewaktu lapar, berhenti sebelum kenyang.

->Di tangan kanan kita mengandungi 18 enzim penghadaman. Jadi makanlah menggunakan tangan.

->Minum air suam/air kosong bersih sejam sebelum makan dan sejam selepas makan.Elakkan dr minum air ais supaya perut tidak mudah buncit.

->Makan hanya 1 lauk saja. Jika makan ikan, ikan saja. Jangan campur ikan, daging, ayam dsb.Banyakkan makan sayur dan ulam.

->Kuantiti makanan berasaskan haiwan perlu dikurangkan dan di sebaliknya pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan perlu dipertingkatkan. Kacang tanah, biskut, coklat, dan seumpamanya harus dielakkan termasuk seafood,belacan,telur dan segala makanan yg alah dengan resdung.

->Minum 2 hingga 2 1/2 liter air bersih setiap hari, iaitu sekali setiap dua jam. Selepas minum, seseorang itu perlu kencing dan ini perlu dilakukan 8 - 10 kali setiap hari. Air yang diminum dan dikeluarkan haruslah dalam nisbah 1:0. Dengan lain perkataan, hampir kesemua air yang diminum mesti dikeluarkan.

->Setiap kali selepas makan,amalkan berjalan 100 langkah supaya makanan yg dimakan cepat dihadamkan dan dpt mengelakkan perut buncit.Jangan terus duduk atau terus tidur selepas makan.


2 comments:

Fathiah Hamim said...

kalo makan buah sambil makan? :P

nadyana said...

hahahaa, bedal jela..janji masuk perut erk..