Selamat datang!! Mohon Maaf Atas Segala Kekasaran Bahasa Dalam Hasil Penulisan Saya. Terima Kasih Kerana Membaca Dan Memberi Komen.

Geng Pengawas

Friday, April 8, 2011

Chait!! Telur Tiruan Pun Ada..

Selamat malam...

Sejak beberapa hari yang lalu negara di gemparkan dengan beberapa berita pelik seperti telur tiruan dan fanomena us0p wilcha.....
Memang dasyattt!!!!
korang setuju tak??? kalau sape setuju sila angkat tangan macam sayeeeeeeeee..hehehe

Sebut pasal telur tiruan ni memang tak terpikir dek akal benda macam ni nak jadi..
Telur ayam pun kena cetak rompak!!! macam lawak pun ada..

Tapi sebagai pengguna kita kena berhati-hati sebab takut memudaratkan kesihatan kalau termakan telur tiruan nie...
Meh kita tengok apa yang membezakan telur asli dan tiruan!!


Negara China memang bijak dalam menghasilkan produk tiruan neh!! meh tengok cara telur tiruan dihasilkan..


Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.

Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.

Cecair "telur kuning" dimasukkan pada cetakan bulat


Lapiasan luar telur kuning terbentuk


Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal.

Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap !


Bijak kan!!! semuanya kerana nak untung!!!



Tak tau la apa nak jadi dengan zaman sekarang,sedangkan manusia pun ada yang tiruan (yang lelaki nak jadi perempuan dan sebaliknya) inikan pula telur !!!




2 comments:

cik sue ;) said...

bole plak eh..aduyai..

Syuk Ry said...

huhu.. menarik ni..