Selamat datang!! Mohon Maaf Atas Segala Kekasaran Bahasa Dalam Hasil Penulisan Saya. Terima Kasih Kerana Membaca Dan Memberi Komen.

Geng Pengawas

Sunday, July 11, 2010

Tips Telefon Bimbit Terjatuh/Masuk Air

Salam sume..
Smalam sambil on da way balik dari Yan ke Sg Petani Cik Nad ada dengar 1 siaran radio tempatan..
Dia da bagi tip2 klu henpon korang terjatuh, tercampak, termasuk o terbaling dalam air...





Langkah- langkah yang perlu anda lakukan ialah :-



1.keluarkan dari air secepat mungkin bagi mencegah komponen dalaman terkena air sepenuhnya. Dalam beberapa kes, casing handphone yang rapat dapat mencegah kemasukan air. Namun ini hanya akan bertahan untuk tempoh masa beberapa saat sahaja.





2.Keluarkan segera bateri dari dalam handphone. Memutuskan aliran tenaga adalah sangat penting untuk mengurangkan kerosakan handphone. Ini kerana beberapa alat elektronik boleh bertahan dalam keadaan basah jika tidak berhubung dengan sumber (bateri).



3.Segera keluarkan kad SIM anda untuk mencegah kemungkinan kerosakan atau kehilangan data. Biarkan kad SIM benar-benar kering sebelum anda menyemak keadaannya.

4.Seterusnya keringkan handphone anda agar benar-benar kering. Gunakan kain yang boleh menyerap air. Selain itu, anda juga boleh menggunakan hair dryer, tapi pastikan handphone anda tidak terlalu panas. Ini kerana handphone yang terlalu panas boleh menyebabkan handphone meletup.


5.Anda boleh menguji samada handphone benar-benar kering dengan cara menghidupkannya. Jika handphone masih tidak dapat aktif, ini bermakna bateri atau handphone anda bermasalah. Anda boleh cuba aktifkan handphone tersebut menggunakan bateri lain, jika handphone boleh aktif ini bermakna bateri yang rosak dan anda perlu membeli bateri yang baru.





6.Namun jika semua langkah tersebut telah anda lakukan tetapi handphone tetap tidak dapat diaktifkan, maka anda perlulah menghantarnya ke kedai untuk di servis atau b0li len jo.hahaahah



nota cinta : peluang untuk menyelamatkan telefon adalah TINGGI berbanding dengan air masin

5 comments:

anuarkarimz said...

Wah, bagus tip tu. memang praktikal bila berlaku situasi begini walaupun hp saya belum pernah terjatuh dlm air :D

Artzlizan said...

tip last tu yang elok...beli lain je..

Kitty said...

gw kira, lw hp jatoh tgl dijual aja :D
tpi gpp jg lw hp jg ke air, sklian mndi" gt

! .HaZmi. ! said...

kalu sy kan hepuk jaa
puas ati

Aidi-Safuan said...

ala, kalau terjatuh dalam air. patutnyer rendam lebih lama. supaya nanti boleh pow ibu atau bapa anda untuk beli henset lebih mahal. :P